30 maart; Gastvrijheid 2016

Joden, christenen en moslims

zijn allen kinderen van

aartsvader Abraham/Ibrahim

Gastvrij ontvangen worden is iets wat we allemaal belangrijk vinden. Deuren die voor je geopend worden, een lekker kopje koffie, een warme maaltijd, dan voelen we ons welkom. Maar wat als we zelf degene zijn die gastvrij moeten zijn? Willen we dan nog zo graag? En wat betekent gastvrijheid voor onze samenleving: hoe kunnen we gastvrij zijn naar mensen met een andere culturele en religieuze achtergrond? In zowel jodendom, christendom als islam staat gastvrijheid centraal. De basis hiervan is al te vinden in de oudste teksten over Abraham/Ibrahim. In twee avonden willen we ontdekken welke rol gastvrijheid speelt in de verschillende religies. Betekent dit hetzelfde bij joden, christenen en moslims? We luisteren naar experts, bevragen ervaringsdeskundigen, duiken in oude bronnen en delen onze ervaringen.

Begeleiders: Anne-Maria van Hilst en Juliëtte van Deursen

De eerste avond zullen tijdens het eerste uur drie experts vanuit de verschillende religies korte lezingen geven over hun visie op gastvrijheid. Het tweede uur komen twee leden van het diversiteitsproject Mo en Moos in Mokum vertellen over hun ervaringen. Er is tijd om ervaringen uit te wisselen.

De tweede avond draait om verschillende heilige teksten. Door de methode van het lernen duiken we in kleinere groepjes in teksten over Abraham-Ibrahim en de gastvrijheid. Inspiratiebron voor deze avond is het boekje Abraham/ Ibrahim. De spiritualiteit van de gastvrijheid (2015) van Juliëtte van Deursen, Leo Mock en Marcel Poorthuis.

Per avond vragen we een bijdrage in de kosten. Het is ook mogelijk om naar één van de avonden te komen, maar we hopen natuurlijk dat je beide avonden komt.

Data: woensdag 30 maart en woensdag 13 april

Tijd: 20:00 - 22:00 uur met een koffiepauze

Doelgroep: jongvolwassenen (ca. 20 - ca. 40 jaar)

Aantal deelnemers: minimaal 10, maximaal 25

Aanmelden: via deze link

Contactpersoon: Juliëtte van Deursen: juliettevandeursen@planet.nl

Locatie: De nieuwe Poort: Claude Debussylaan 2, 1082 MD Amsterdam-Zuid

Kosten: 8 euro voor twee avonden, 5 euro per avond

Op maandag 14 december werd bij PaRDeS het boek 'Abraham/ Ibrahim. De spiritualiteit van de gastvrijheid' gepresenteerd.

Lees de bijdrage van Anna-Maria van Hilst.

Lees de bijdrage van Juliette van Deursen.

Lees de bijdrage van Rasit Bal.

Download de flyer.