20 april: Jonathan Sacks

Een gebroken wereld

heel maken

Verantwoordelijk leven in tijden van crisis

Drie bijeenkomsten onder leiding van kenner van het joodse denken prof. dr. Marcel Poorthuis over het boek van opperrabbijn Jonathan Sachs.

Sacks slaagt erin de joodse denkwereld te ontsluiten en tegelijkertijd relevant te zijn voor de moderne samenleving. Geen geringe prestatie! De bronnen van het joodse denken: bijbel, Talmoed, worden in gesprek gebracht met filosofen en theologen van allerlei richtingen. De vraag naar verantwoordelijkheid ziet Sacks als de kernvraag van het jodendom. Juist in onze tijd lijkt die vraag plaats te maken voor machteloosheid dan wel voor de roep om radicale oplossingen door een krachtige leider. In 'Een gebroken wereld heel maken' biedt Jonathan Sacks een ethiek die even relevant is voor politici als voor managers, voor mensen in het onderwijs evenzeer als voor verantwoordelijken voor de zorg.

Verrassend is hoe hij in zijn boek ook de gewone mens aan het woord laat. Dit leidt niet tot een klaagzang, maar laat zien hoe de ethiek voor eenieder van belang is.

Hier de link naar een interview met Jonathan Sacks:

De bijeenkomsten en het boek (zelf aanschaffen, uitgeverij Skandalon) zijn overigens in het Nederlands!

Wanneer:

Donderdagavond 6 april, 20 april & 11 mei.

Tijd:

19.30 - 21.30 uur

Cursusleider: Marcel Poorthuis

Waar: De cursus vindt plaats in de Goliath-zaal van de Yehuda Aschkenasy-bibliotheek van de Stichting PaRDeS op de centrale locatie:
Nieuwe Poort, Claude Debussylaan 2,1082 MD Amsterdam.

Aanmelden: via deze linkinfo@stichtingpardes.nl of bel 0183 – 645006  (van 8.30 tot 17.30 uur).

Kosten: € 50,-

Meer info: mail met m.j.h.m.poorthuis@uvt.nl  of bel 035 - 683 54 37.

Bekijk de flyer.