21 november; Geweldig geloof of gelovig geweld?

'Geweldig geloof of

gelovig geweld?'

Het kon niet uitblijven: PaRDeS buigt zich over het vraagstuk van Religie en Geweld.
Geen gemakkelijke slogans, zoals: alle religies zijn gewelddadig. Dat het Boeddhisme hiervan nogal eens wordt uitgezonderd, is - na wat we op het journaal zien over de vervolging van de Islamitische Rohingya's - ook niet meer vol te houden. Maar dat de heilsstaat ook niet aanbreekt als de religies worden onderdrukt, dat hebben we met Stalin en Mao afdoende gezien.

Tijd voor grondige bezinning: dat doen we aan de hand van het boek van één van de meest vooraanstaande denkers van dit moment: voormalig opperrabbijn van de Gemenebest Jonathan Sacks. De cursus van afgelopen jaar over deze denker was een groot succes.

Het boek Niet in Gods naam / Not in God's name, zal (wederom in drie bijeenkomsten) worden behandeld. Hoe dat kan? Laat dat maar aan inleider Marcel Poorthuis over, professor in interreligieuze dialoog en gepromoveerd op de Frans-joodse denker Emmanuel Levinas.

Inleider: prof. dr. Marcel Poorthuis

Wanneer

Dinsdag 24 oktober;

7/11 & 21/11. De drie bijeenkomsten vormen een geheel.

Tijd

19.30-21.30 uur.

Waar

De cursus vindt plaats in de Yehuda Aschkenasy-bibliotheek op de centraal gelegen locatie van de Stichting PaRDeS:
Nieuwe Poort, Claude Debussylaan 2, 1082 MD Amsterdam.

Aanmelden

Via deze link, info@stichtingpardes.nl of bel 0183 – 645006  (van 8.30 tot 17.30 uur).

€ 50,- (studenten € 15,-)

Graag tevoren overmaken op bankrekeningnummer IBAN NL54RABO0115889639 t.n.v. Stichting PaRDeS, onder vermelding van naam van de cursus en naam van de deelnemer.

Bekijk de flyer.

Meer weten? Bel: 035-6835437 of mail met m.j.h.m.poorthuis@uvt.nl

Tevoren aanschaffen
Rabbi Jonathan Sacks, Niet in Gods naam. Uitgeverij Kok, 2016.
Te koop in de elke boekhandel en bij de uitgever. Prijs € 22,50.