16 november; Muziek in joodse erediensten

Ervaar het alsof je er bij bent

Unieke bijeenkomst

voor muziekliefhebbers

Overal in het Oude testament vind je verwijzingen naar muziek en gezang, allerlei instrumenten worden beschreven. Eertijds in de Tempel en in alle synagoges ter wereld worden liederen gezongen. Bram Lagendijk is voorzanger, o.a. in de Liberaal Joodse Gemeente van Rotterdam, en kan als geen ander al die gezangen persoonlijk ten gehore brengen.

Bram neemt u in zijn presentatie mee op een inspirerende muzikale verkenningstocht door de eeuwen heen. Het is alsof u er zelf bij was toen de 2e Tempel in het jaar 64 van de gebruikelijke jaartelling in Jeruzalem werd ingewijd. Hij maakt u vertrouwd met de opbouw van de eredienst zoals die elke sjabbat in de synagoges overal ter wereld plaats vindt. Hij gaat dieper in op wat er muzikaal gebeurt tijdens de Hoge Feestdagen, geeft voorbeelden van wat er te horen is tijdens de Pesach dienst en de andere Pelgrimsfeesten. Ook de vrolijke, lichtvoetiger Chanoeka- en Poeriem-liedjes passeren de revu.

In één middag maakt u kennis met de rijke muzikale traditie en duurzame gewoontes in het Jodendom.

Wanneer: Vrijdag 16 november

Tijd: 13.30 - 16.30 uur

Docent: Bram Lagendijk

Waar: De cursus vindt plaats in de Yehuda Aschkenasy-bibliotheek op de centraal gelegen locatie van de Stichting PaRDeS:
Nieuwe Poort, Claude Debussylaan 2, 1082 MD Amsterdam.

Aanmelden: via deze link, info@stichtingpardes.nl of bel 0183 – 645006  (van 8.30 tot 17.30 uur).

Kosten: € 20,-

Meer info: mail met bramlag@levisson.nl

Download de flyer.

Neem ook hier eens een kijkje.

Of luister naar het Avinu Malkenu, gezongen tijdens het hoogtepunt van de JomKipoer-dienst op Grote Verzoendag, in de vertolking door Barbra Streisand.  (sla de advertentie over)

Tenachon # 40

Boekenbon?