Boekpresentatie groot succes.

Geplaatst op 26-01-2013

‘Dit boek is een wekker!’

Zo kwalificeerde Annemiek Schrijver het door Henk Huyser vertaalde boek ‘Dadelpalmboom van Deborah’ van Mozes Cordovero op de drukbezochte vernissage bij PaRDeS. Annemiek, bekend van radio en TV, kreeg ceremonieel het eerste exemplaar, derde in de serie ‘Leren om te doen’, overhandigd door Marcel Poorthuis, voorzitter.

De IKON-presentatrice had het boek tevoren zorgvuldig gelezen en gaf duidelijk te kennen dat ze graag met de schrijver een Werkboek zou willen samenstellen ‘met elke dag een spreuk en een bijpassende fitness oefening’.

Met de aanwezigen in de zaal ontstond er een levendige discussie over de door Henk Huyser benadrukte balans tussen de mannelijke en vrouwelijke elementen in de totale mens.  Voorzitter Marcel kwam telkens terug op het verschil tussen mannen en vrouwen. Waarop Annemiek Schrijver ons deelgenoot maakte van haar SGP-achtergrond en het gevoel van geborgenheid dat ze had als haar moeder zei: ‘Ach, láát die mannen toch’.  Uiteindelijk was de consensus dat er veel veranderd is en tegenwoordig mannen hun vrouwelijke kant durven tonen (Henk Huyser zelf) en vrouwen hun mannetje durven staan (prinses Maxima).

Hoe die enorme belangstelling voor Kabbala te verklaren? Vóór de laatste eeuwwisseling had dit boek nooit bij de Folkertsma Stichting uitgegeven kunnen worden, vertelde Henk. De duizenden boeken die je nu bij Amazon.com  over Kabbala vindt zijn vrijwel allemaal na 2000 verschenen. Vraag niet hoe het kan, geniet er van, ‘het is een Godswonder’, aldus Henk. Het beeld van de ladder met zijn verticale onder en boven is ‘old school’. New school is de horizontale binnen-buiten dimensie. Jonger dan 40 jaar ben je bezig met ‘move on up’, ouder dan 40 voel je je meer verbonden met het al: door iemand van de toehoorders werd dat ‘neergroeien’ genoemd.

Na de kosjere lunch werd er gelernd. ‘Met je vingertje in de teksten’ was de aanbeveling die Henk Huyser de deelnemers aan de studiebijeenkomst gaf. En die belangwekkende oorspronkelijke teksten zijn:

1. Sefer Yetzirah (3/5e eeuw over de Schepping)
2. Sefer ha-Bahir (12e eeuw over de Glans)
3. Zohar (13e eeuw Spanje)
4. Tanya (zie ook de vertaling van rabbi Adin Steinsalz)

Uit zijn eigen werk las Henk bladzijde 40 voor. Over de dertien maatstaven waarmee een mens geacht wordt op zijn Schepper te lijken. Het zijn leefregels voor een hogere vorm van erbarmen. Voor Annemiek Schrijver’s idee van een Werkboek voelde Henk niet veel, hij verwees naar Musar. Het boek van Alan Morinis ’Everyday holiness’ geeft heel duidelijke handvatten.

Links:

Levenslessen van een kaballist

‘Dadelpalmboom van Debora’ is in de 16e eeuw geschreven door Mozes Cordovero, een van de grootste kabbalisten in het toenmalige centrum van de mystiek, Safed in Galilea. Voor het eerst in de geschiedenis werden aanwijzingen gegeven hoe de tien goddelijke karakteristieken, weergegeven in de zogeheten sefirotboom, vertaald kunnen worden tot een dagelijkse opdracht voor een mens. In het boek wil Cordovero zijn leerlingen een grotere spirituele gevoeligheid bijbrengen in de omgang met elkaar en met de hele schepping, mensen, dieren en planten. Zo wordt de stroom van energie, waar de boom met goddelijke karakteristieken van verhaalt, geworteld in het dagelijks leven. Dat maakt dit boek nog steeds actueel en alleszins het samen bestuderen en persoonlijk overwegen waard.